Resurse Umane
Departamentul de resurse umane a devenit foarte important în ultimii ani, avand un rol principal si anume acela de a ajuta organizatia sa-si atinga obiectivele propuse.
Departamentul de resurse umane se ocupa de recrutarea , agajarea si instruirea angajatilor in primul rand, iar pe parcurs, de rezultatele si abilitatile acestora.
“Cel mai bun mod de a prezice viitorul este de a-l construi.” Abraham Lincoln
Accentul orientat pe valoare consta in prim-plan pe necesitatile angajatilor, respectarea intereselor si aspiratiilor, acordand o importanta majora resurselor umane si valorilor relevante si anume:
- dorinta de echitate sau dreptate;
- principiul performantei;
- realizarea personala in cadrul si in afara muncii;
- relatiile sociale;
- informarea si comunicarea;
- dorinta de siguranta.
Pentru a avea rezultate pozitive din partea angajatilor sai, angajatorul trebuie sa fie foarte selectiv in ceea ce priveste recrutarea,selectarea, iar dupa aceasta etape, sa asigure instruirea , sa evalueze si sa recompenseze periodic fiecare angajat astfel incat sa existe permanent motivatia pentru a lucra cu maxima eficienta. Prin recrutare se identifica potentialii candidati pentru diferitele posturi din cadrul firmei.
Un mare avantaj il reprezinta recrutarea din interiorul firmei, cunoasterea salariatului, o reducere substantiala a costurilor cu o noua angajare, neintreruperea activitatii si preluarea sarcinilor de serviciu, precum si motivarea celorlalti salariati ca vor fi promovati daca vor ajunge la standardele impuse de organizatie.
Un mare dezavantaj il constituie recrutarea unui specialist din afara companiei care aduce idei noi si are o experienta superioara fata de salariatii existenti.
Recrutarea din exteriorul firmei se poate baza pe:
- prietenii sau cunostintele intreprinzatorului;
- informatiile furnizate de Oficiul fortelor de munca sau institutii de invatamant;
- fostii salariati, recomandari din partea unor angajati, furnizori sau clienti;
- anunturi in mass-media.
Angajatorul va trebui sa evalueze capacitatea fiecarui solicitant in ce mod va rezolva problemele specifice postului. Informatiile obtinute in momentul recrutarii trebuie completate cu informatii suplimentare privind studiile pe care le are solicitantul, experienta in munca, deprinderi aplicabile in munca, istoricul muncii, pregatirea speciala ceruta si eventual referintele profesionale de la locul de munca anterior. Decizia finala se ia, de regula, numai dupa ce solicitantii au fost si intervievati.
Noul angajat trebuie sa se integreze si sa se familiarizeze cu noii colegi, cu firma si cu munca pe care o va desfasura si chiar daca are calificarea necesara postului respectiv, trebuie sa participe la un curs de instruire.
Perfectionarea profesionala imediata duce la o crestere si la o eficientizare a productivitatii muncii. Astfel, cheltuielile pentru pregatirea personalului reprezinta o investitie ca oricare alta.
Pregatirea noilor angajati poate fi realizata atat la locul de munca cat si in afara locului de munca. Pregatirea si perfectionarea la locul de munca, are un mare impact asupra angajatilor, intrucat performntele vor fi evidente in scurt timp. Pregatirea in afara locului de munca se efectueaza prin scoaterea din activitate a angajatilor sau in afara programului normal de lucru.
„Placerea muncii aduce perfectiunea acesteia.” — Aristotel
Avantajele pregatirii in afara locului de munca sunt urmatoarele:
- Beneficiaza de o pregatire superioara si testari speciale, la standarde calitative inalte;
- Conditiile de invatare nu sunt stresante;
- Cunostintele si deprinderile vor fi corecte;
- Nu se produc pagube echipamentelor costisitoare si nici rebuturi.